نقدی قرآنی بر جشن های معروف عید الزهرا
در رابطه با برگزاری و شركت در این مجالس مراجع بزرگ تقلید هر كدام به بیان مطالبی پرداخته اند و هر كدام به نحوی به مخالفت با این مجالس پرداخته اند اما سوال مهمی كه در اینجا مطرح می شود چگونگی رفتار و گفتار یك مسلمان در برابر مخالفان و دشمنان است ؟
آنچه از مسلمات مذهب تشیع به حساب می آید دوستی با اهل بیت و همچنین برائت و بیزاری از دشمنان آنان است ، اما هم دوستی اهل بیت و هم بیزاری با دشمنان هر كدام شرائط مخصوص به خود را دارد و بی قانون و قاعده نیست .
آنچه از آیات الهی در رابطه با برائت و بیزاری از دشمنان استخراج می شود لزوم لعن این افراد است كه در آیات متعددی از قرآن مجید به این حقیقت اشاره شده است و گروه های مختلفی توسط خداوند متعال مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند، اما لعن و نفرین به دشمنان یك مساله است و فحاشی و ناسزاگویی و به كار بردن الفاظ قبیح و ركیك مسئله دیگری است كه متاسفانه در این گونه مجالس شاهد و نظار آن هستیم.
در قرآن مجید در ارتباط با بیزاری از دشمنان از ابزارهای مختلفی نام برده شده است كه از جمله آنها لعن و دیگری سب است كه به مناسبت برگزاری مراسم عید الزهرا و اتفاقاتی كه در این گونه مراسمات رخ می دهد این دو واژه مورد بررسی قرار می گیرند :
واژه سب:
آنچه مسلم است این است كه دشنام و فحاشی به دشمنان و مخالفان، نه تنها سبب هدایت آنان نخواهد شد ،بلكه در مقابل بر آتش تعصب و دشمنی آنها می افزاید و به همین سبب است كه در قرآن مجید صراحتا به همه مسلمانان دستور داده شده است تا هیچ گاه زبان به فحاشی و دشنام باز نكنند:
وَ
لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ
عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَیَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ
ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا
یَعْمَلُونَ: و آنهایى را كه جز خدا مىخوانند دشنام مدهید كه آنان از روى
دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد. این گونه براى هر امتى
كردارشان را آراستیم. آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود، و
ایشان را از آنچه انجام مىدادند آگاه خواهد ساخت.( الأنعام : 108)
در
روایات اسلامی شیعیان توصیه شده اند كه همانگونه كه ائمه اطهار لب به سخن
می گشایند،آنان نیز این مسئله را الگوی زندگی خود قرار دهند :(همانگونه كه ما سخن می گوییم سخن بگویید و مانند ما رفتار كنید تا براستی شیعه ی ما باشید (مستدركالوسائل، ج 8 ،ص311)
كه این روایات به خوبی یك ویژگی منحصر به فرد شیعیان راستین ائمه را بیان می كند كه هیچ گاه زبان به دشنام و سخنان ركیك باز نمی كنند، اما در مقابل در روایات اسلامی به این حقیقت نیز اشاره شده است كه به روشنگری در برابر كارها و اعمال آنان پرداخته و خیانت ها و دشمنی های آنان را به صورت صحیح و منطقی برای همه بیان كنید،چنانچه امیر مومنان به اصحاب خود اینگونه فرمودند:
(بر شما روا نمی دانم كه نفرینگر و دشنامگو باشید، و فحش دهید و اظهار نفرت كنید. ولى اگر كارهاى زشت آنان را بیان مىكردید و مىگفتید كه رفتار و كردارشان چنین و چنان بوده، سخنى درستتر گفته و عذرى رساتر آورده بودید)(نهج البلاغه، خطبه 206 ص323)
بسیار جالب است كه در روایتی پیامبر اكرم حتی دشنام دادن به شیطان را نیز جایز نمی داند و در مقابل می فرماید:(لا تبسوا الشیطان و تعوذوا بالله من شره. شیطان را دشمنان ندهید و از شرش به خدا پناه برید)(میزان الحكمه، ج 4، ص 360).
واژه لعن:
همانگونه كه اشاره شد این واژه در قرآن مجید 41 مرتبه به كار رفته است كه حكایت از جواز به كار بردن این واژه در بیزاری و برائت از دشمنان است، چناچه خداوند متعال گروه های مختلفی را در قران مجید به سبب اعمال و رفتاری كه از آنها سر زده از رحمت خود دور و آنان را لعن كرده است .در شرائط كنونی پیرامون بكار بردن لعن علنی مطالب فراوانی گفته شده است و برخی لعن علنی را به دلیل مساله مهم وحدت شیعه و سنی جایز ندانسته اند.
خلاصه كلام آنكه بیزاری از دشمنان اهل بیت هر گز با فحاشی و به كار بردن كلمات ركیك سنخیتی نداشته و آنچه در این مورد به ما توصیه شده است در ابتدا بیزاری قلبی و در مرحله دوم بیزاری با الفاظی كه در آیات الهی و همچنین روایات اسلامی به ما معرفی شده اند ،می باشد.
-----------------
پی نوشت: اساسا قتل خلیفه دوم روز 9 ربیع الاول نبوده است بلکه بر اساس اعلام اکثر علمای شیعه و مورخان سنی و شیعه تاریخ قتل خلیفه دوم 26 یا 27 دیالحجه سال 23 هجری بوده است و روز 9 ربیع الاول روز کشته شدن عمر بن سعد به دست مختار ثقفی است ( کتاب :نهم ربیع، خسارتها و جهالتها)
+ نوشته شده در ساعت توسط دغدغه مدار حماسه ساز
|